یکی از ویژگی های بارز نسخه جدید فتوشاپ این است که رابط کاربری جدید آن بسیار کاربرپسند است و کار کردن با آن بسیار ساده تر از نسخه های قبلی است. در این درس، که اولین درس از سری آموزش گام به گام فتوشاپ است، به معرفی محیط کاری فتوشاپ نسخه CS4 پرداخته می شود. فتوشاپ مجموعه ای از ابزارها و پنل هاست که امکانات گسترده ای را برای کاربران به منظور ویرایش و حتی خلق تصاویر فراهم آورده است. این ابزارها و پنل ها به طور شگفت آوری در رابط کاربری فتوشاپ گنجانده شده اند به طوری که دسترسی به هر یک از این اجزا با صرف کمترین وقت امکان پذیر است. این ویژگی در نسخه CS4 این نرم افزار به طور چشم گیری بهبود یافته و این نرم افزار را نسبت به قبل کاربر پسند تر کرده است. به طوری که در عین اینکه ابزارهای بیشتری در دسترس قرار گرفته اند، محیط کاری منظم تر شده است.

محیط کاری در یک نگاه

در یک دید کلی، محیط کاری فتوشاپ از از اجزای زیر تشکیل شده است :

در سمت چپ محیط کاری، جعبه ابزار قرار گرفته است. این جعبه ابزار حاوی ابزار های متعددی است که برای ویرایش عکس هایتان به آنها نیاز خواهید داشت. در تصویر زیر نمایی از جعبه ابزار را مشاهده می کنید :

1

در بالای جعبه ابزار یک فلش دوتایی وجود دارد که با فشردن آن می توان جعبه ابزار را به حالت دو ستونه در آورد. اما معمولا نمایش یک ستونه ترجیح دارد زیرا فضای بیشتری برای نمایش تصاویر فراهم می کند.

1-1

در صورت انتخاب هر ابزار از جعبه ابزار، می توان ویژگی های عملکردی آن ابزار را از نواری که برای این منظور در نظر گرفته شده است تغییر داد. هر ابزار نوار ویژگی های مخصوص به خود را دارد. این نوار، یک نوار افقی است که در بالای نوار ابزارها قرار گرفته است. به طور مثال در شکل زیر نوار ویژگی های مربوط به ابزار Crop نمایش داده شده است.

2

در سمت راست محیط کاری فتوشاپ، پنل ها قرار گرفته اند. با استفاده از پنل ها، می توان تغییراتی در تصاویر ایجاد کرد. در درس های بعدی توضیحات بیشتری راجع به پنل ها ارائه خواهد شد. در شکل زیر نمایی از پنل های حالت استاندارد فتوشاپ را مشاهده می کنید.

3

در بالای نوار ویژگی های ابزارها، نوار منوی آشنای فتوشاپ قرار گرفته است که شامل همه قابلیت های فتوشاپ می شوند. اما تعداد بسیار زیادی از این قابلیت ها بدون نیاز به باز کردن منوهای متعدد از همان محیط کاری فتوشاپ و یا با استفاده از کلید های میانبر، قابل دسترسی است.

4

در سمت چپ نوار منوی فتوشاپ، یک نوار جدید که از تغییرات فتوشاپ CS4 نسبت به نسخه های قبلی هم به حساب می آید قرار گرفته است. در این نوار که Application Bar نام دارد، تعدادی از ابزار ها و قابلیت های پرکاربرد فتوشاپ قرار گرفته اند.

5

به طور مثال، در صورت باز بودن بیش از یک فایل با استفاده از دکمه Arrange Documents می توان نحوه قرارگیری تصاویر در پس زمینه فتوشاپ را تغییر داد. کاربرد این ویژگی زمانی است که بخواهیم مقایسه ای بین دو یا چند تصویر انجام دهیم.

6

یکی دیگر از دکمه های این نوار، دکمه View Extras است که گرچه ویژگی جدید را معرفی نمی کنند، اما چند ویژگی قدیمی ولی پرکاربرد فتوشاپ را در دسترس قرار داده است. با استفاده از این دکمه می توان شبکه خطوط راهنما و یا خط کش را فعال کرد. واحد اندازهگیری خط کش با کلیک راست روی آن قابل تغییر است.

7

پس از باز کزدن هر فایل در فتوشاپ برخی از اطلاعات آن فایل در بالای برگه آن فایل نمایش داده می شود :

8

به طور مثال همانطور که در شکل بالا مشخص است در بالای برگه هر فایل، نام آن، درصد بزرگنمایی، حالت رنگ و bit depth آن نمایش داده شده است. در پایین هر برگه نیز می توان برخی دیگر از ویژگی های تصویر را نمایش داد. برای تعیین اطلاعاتی که در پایین برگه نمایش داده می شود، بر روی پیکانی که در شکل زیر مشخص شده است کلیک کنید و سپس از منوی Show، اطلاعات مورد نظرتان را انتخاب کنید.

9

نمایش برگه ای فایل ها (Tabbed Windows)

یکی دیگر از تفاوت های فتوشاپ جدید نسبت به نسخه های قبلی، قابلیت نمایش تصاویر به صورت برگه های کنار هم است. این قابلیت، از گم شدن تصاویری که هم زمان با هم باز شده اند، در زیر هم جلوگیری می کند. همانطور که در شکل زیر پیداست، هر فایل در یک برگه مجزا باز می شود و اطلاعات مختصری جلوی نام هر یک نمایش داده می شود. رنگ برگه فعال، روشن تر است. منظور از برگه فعال، برگه ایست که فایل آن در حال نمایش و ویرایش است.

10

در صورتی که دوست دارید برگه مورد نظر شما به صورت شناور نمایش داده شود و از گروه برگه ها خارج شود، مانند شکل زبر، آن برگه را با موس بگیرید و به پایین بکشید.

11

این کار را از راه دیگری هم می توانید انجام دهید. به این ترتیب که به Window>Arrange رفته و از آنجا یکی از دو گزینه نشان داده شده را انتخاب کنید. اولی باعث شناور شدن برگه فعال و دومی باعث شناور شدن همه برگه ها می شود.

12

برای بستن هر برگه از ضربدر کوچکی که در گوشه آن قرار دارد استفاده کنید :

13

نوار ابزارها

همانطور که به طور مختصر اشاره شد، در سمت چپ محیط کاری فتوشاپ، نوار ابزارها قرار گرفته است که حاوی همه ابزارهای لازم برای ویرایش است. نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که این نوار شامل ابزار های متعددی است که فقط تعدادی از آنها در نگاه اول دیده می شوند. در صورتی که دقت کنید، متوجه می شوید که در گوشه پایینی برخی ابزارها، پیکانی مطابق شکل زیر وجود دارد :

14

در صورتی که روی ابزار کلیک کنید و موس را نگه دارید لیست ابزارهای دیگر را که مخفی هستند مشاهده می کنید :

15

همانطور که قبلا گفته شد، هر ابزار دارای نوار ویژگی های خاص خود است. که می توان این ویژگی ها را برای آن ابزار تغییر داد. نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که، برخی از این ویژگی ها مانا هستند و باقی می مانند. بهتر است نحوه بازگرداندن این ویژگی ها به حالت اولیه را یاد بگیرید. برای این منظور روی آیکان آن ابزار در نوار ویژگی ها راست کلیک کرده و یکی از گزینه ها را انتخاب کنید. اولی ویژگی های آن ابزار و دومی ویژگی های کلیه ابزار ها را صفر می کند :

16

در صورتی که فرد دیگری هم از فتوشاپ شما استفاده می کند قبل از هر کاری ویژگی های همه ابزار ها را صفر کنید.

بستن و باز کردن پنل ها

در سمت راست محیط کاری فتوشاپ، پنل ها قرار گرفته اند. ممکن است شما از همه پنل های فعال استفاده نکنید. بنابراین بهتر است آنهایی را که استفاده نمی کنید ببندید. همانطور مشخص است، پنل ها نیز به صورت برگه ای در گروه هایی قرار گرفته اند. این ویژگی موجب کارامدتر شدن محیط کاری شده است. برای بستن هر پنل و یا گروه پنل ها، ابتدا روی دکمه بالا و سمت زاست هر پنل کلیک کنید و سپس گزینه Close را برای بستن آن پنل و یا Close Tab Group را برای بستن آن گروه انتخاب کنید.

17

در صورتی که پنلی را به اشتباه بستید و یا قصد باز کزدن پنل جدیدی را دارید، از منوی Window پنل موزد نظرتان را انتخاب کنید تا باز شود.

18

در صورتی که در محیط کاری فتوشاپ به فضای بیشتری احتیاج دارید، می توانید پنل ها را به صورت فشرده در بیاورید و هر زمان به هر یک نیاز داشتید آن را از حالت فشرده خارج کنید. برای این منظور، بر روی فلش دوتایی که در بالای پنل ها قرار گرفته است کلیک کنید.

19

با کلیک مجدد روی این فلش، پنل ها به وضع سابق باز می گردند.

کلید های میانبر

استفاده از کلید های میانبر، سرعت و بازدهی شما را در کار با فتوشاپ افزایش می دهد. اما تعداد کلید های میانبر فتوشاپ بسیار زیاد است. لازم نیست شما همه آنها را حفظ کنید ولی بهتر است آنهایی را که بیشتر استفاده می کنید، به خاطر بسپارید. یک راه ساده برای اسنکه بفهمید کلید میانبر هر ابزار چیست، این است که موس را روی آن ابزار نگه دارید. به این ترتیب کلید میانبر آن در جلوی نام ابزار نمایش داده می شود. ممکن است برخی از ابزارهایی که شما به کرات از آنها استفاده می کنید، کلید میانبری نداشته باشند. اما نگران نباشید شما می توانید به همه گزینه های موجود در منوهای فتوشاپ کلید مینبر اختصاص دهید. به طور مثال به منوی Image بروید.  می بینید که گزینه Trim هیچ کلید میانبری ندارد.

20

برای اختصاص یک کلید میانبر به این گزینه، به Edit>Keyboard Shortcuts بروید و از قسمت منوها، گزینه Trim در منوی Image را پیدا کنید و در قسمت مربوط به Shortcut کلیک کنید به این ترتیب شما می توانید کلید میانبر دلخاهتان را به آن اختصاص دهید. دقت کنید که اگر این کلید میانبر قبلا استفاده شده باشد به شما پیغام داده می شود که این کلید قبلا به گزینه دیگری اختصاص داده شده است. هر چند شما می توانید کلید را برای فرمان دلخواهتان انتخاب کنید.

21

شخصی سازی محیط کاری

فتوشاپ برای شما چند محیط کاری برای مقاصد مختلف تهیه کرده است. برای تغییر محیط کاری به این محیط های کاری آماده شده، از قسمت سما راست Application Bar بر روی فلش به سمت پایین کلیک کنید. لیستی از محیط های کاری آماده مشاهده می کنید.

22

اما ممکن است هیچ یک از این مفحیط های کاری نیاز شما را برآورده نکنند. بنابراین خودتان دست به کار شوید و تغییراتی که لازم است را به وجود آورید. پنل های اضافی را حذف کنید، پنل های جدید باز کنید. آنها را در گروه های مختلف دسته بندی کنید، کلید های میانبر دلخاهتان را تعریف کنید و …. حالا همانطور که در شکل بالا نشان داده شده است، Save Workspace را انتخاب کنید :

23

دقت کنید نام مناسبی برای فضای کاری انتخاب کنید و در صورت نیاز به ذخیره منوها و کلید های میانبر، تیک های آنها را هم بزنید.

خلاصه

در این درس، قسمت های مهم فضای کاری فتوشاپ معرفی شدند. اما همانطور که متوجه شده اید به توضیح دقیق اینکه هر ابزار چه کاری انجام می دهد پرداخته نشد. چون بهتر است که نحوه کار با ابزارها را در پروژه های عملی یاد بگیرید و لیست کردن عملکرد آنها به تنهایی کارایی چندانی ندارد. در درس های بعدی با پروژه های عملی نحوه کار با هر ابزار را یاد خواهید گرفت. ممکن است این درس بسیار ساده به نظر برسد. اما استفاده صحیح و اصولی از بخش های معرفی شده باعث خواهد شد که  رفتار های حرفه ای در شما نهادینه شود. لطفا کمی ها و کاستی های این سری از آموزش ها را در بخش نظرات به ما اطلاع دهید.

برای دانلود ویدئوی آموزش این درس بر روی این لینک کلیک کنید. (حجم فایل : ۸.۶۳ مگابایت)