بدون شک یکی از پر کاربردترین ابزارهای فتوشاپ، ابزارهای انتخاب است. شاید برایتان این سوال پیش بیاید که چرا باید از ابزارهای انتخاب استفاده کنیم؟ پاسخ این سوال ساده است. برای اینکه بتوانید تنها روی قسمت خاصی (قسمت انتخاب شده) تغییراتی را اعمال کنید، باید آن ناحیه را انتخاب کنید. پس از انتخاب ناحیه مورد نظر، کلیه تغییرات تنها روی آن ناحیه اعمال می شوند و سایر قسمت ها مصون از تغییرات می مانند.
برای انتخاب در فتوشاپ ابزارهای متعددی وجود دارد که یادگیری عملکرد هر کدام، شما را قادر می سازد تا در پروژه های واقعی به سرعت و به بهترین شکل ممکن قسمت مورد نظر خود را انتخاب کنید. در ادامه به معرفی این ابزارها می پردازیم.
انتخاب اشکال هندسی
اتتخاب اشکال هندسی یکی از پایه ای ترین روش های انتخاب در فتوشاپ است. برای این منظور می توان از Marquee Tools استفاده کرد. در مرحله اول برای انتخاب اشکال مستطیل شکل، بر روی آیکون نشان داده شده در شکل زیر کلیک کنید و سپس Rectangular Marquee Tool را انتخاب کنید.

1

با کلیک کردن روی صفحه و کشیدن ماوس ناحسه انتخاب شده به صورت هاشور نمایش داده می شود. این هاشور شبیه ردیف مورچه هایی است که پشت سر هم حرکت می کنند و در اصطلاح به آن Marching Ants هم گفته می شود. در شکل زیر یک مستطیل به کمک این ابزار انتخاب شده است.

2

برای انتخاب اشکال مربع شکل، یک راه ساده وجود دارد. کلید Shift را نگه دارید و با ابزار Rectangular Marquee Tool، مربع مورد نظر را انتخاب کنید. نگه داشتن کلید Shift باعث می شود که طول و عرض ناحیه انتخاب شده با این ابزار در همه حال برابر باقی بماند.
برای اینکه یک ناحیه را از انتخاب خارج کنید به مسیر Select > Deselect بروید. اما راه ساده تر آن است که کلید میانبر آن یعنی Ctrl+D را به خاطر بسپارید و با این کار سرعت عمل خود را بالا ببرید.

2-0

برای انتخاب اشکال دایروی و یا بیضوی می توانید از ابزار Elliptical Marquee Tool استفاده کنید. برای این کار کافی است ابزار نشان داده شده در شکل زیر را از نوار ابزار فتوشاپ انتخاب کنید.

3

نکته کاربردی :
در نوار ابزار فتوشاپ برای سهولت دسترسی و جلوگیری از شلوغ شدن بیش از حد، ابزار های مشابه در غالب یک آیکون نمایش داده می شوند. به طور مثال هر دو ابزار Rectangular و Elliptical با کلیک روی یک آیکون و نگه داشتن دکمه موس برای چند ثانیه و سپس انتخاب ابزار مورد نظر قابل دسترسی هستند. به اینگونه منو ها در فتوشاپ در اصطلاح Fly Out Menu گفته می شود.
یک راه برای انتخاب دایره این است که پس از انتخاب Elliptical Marquee Tool، دکمه Shift را نگه داشته و روی صفحه کلیک کرده و بکشید. اما راه ساده تر آن است که پس از انتخاب ابزار مربوطه از قسمت Option های ابزار و قسمت Style، گزینه Fixed Ratio را انتخاب کنید برای پهنا و ارتفاع همانند شکل زیر عدد ۱ را وارد کنید.

4

هنگام انتخاب دایره ای، در صورتی که دایره جای مورد نظر شما قرار نگرفت، بدون رها کردن دکمه ماوس، کلید Space را فشار داده و ناحیه انتخاب شده را جابجا کنید و سپس دکمه Space را رها کنید.

5

برای انتخاب اشکال هندسی که از خطوط شکسته تشکیل شده است، Polygonal Lasso Tool را همانند شکل زیر انتخاب کنید.

6

مثلا در شکل زیر با این ابزار به راحتی مثلث نشان داده شده را انتخاب می کنیم. روش کار بسیار ساده است. پس از انتخاب ابزار مورد بحث، روی یک گوشه مثلث کلیک کنید و دکمه ماوس را رها کنید. حال روی گوشه دیگر کلیک کنید و رها کنید و در نهایت روی نقطه ابتدایی مجددا کلیک کنید تا انتخاب شما کامل شود.

7

تغییر دادن ناحیه انتخاب شده
در صورتی که ناحیه انتخاب شده به درستی روی قسمت مد نظر شما قرار نگرفته باشد، می توانید آن را جابجا کنید. به طور مثال به شکل زیر توجه کنید.

8

اما چگونه باید دایره انتخاب را روی دایره قرمز رنگ قرار داد؟ ممکن است بخواهید این کار را با ابزار Move انجام دهید. اما در این صورت همانطور که در شکل زیر مشاهده می کنید، کل ناحیه انتخاب شده بریده و جابجا خواهد شد.

9

برای جابجا کردن مرزهای انتخاب، کای است یکی از ابزارهای انتخاب را از نوار ابزار انتخاب کنید (مثلا Elliptical Marquee Tool) و سپس مانند شکل زیر به سادگی مرزهای انتخاب شده را جابجا کنید.

10

شما همچنین می توانید مرزهای انتخاب شده را تغییر اندازه دهید. برای این کار به مسیر Select > Transform Selection بروید.

11

مشاهده می کنید که دستگیره هایی در اطراف ناحیه انتخاب شده ظاهر می شود که به کمک آن ها می توانید ناحیه انتخاب شده را بزرگتر و یا کوچکتر کنید.

12

در نهایت برای اینکه تغییرات ثبت شود حتما بر روی علامت تیک در نوار Option ها کلیک کنید.

13

گاهی اوقات ممکن است انتخاب متمم یک بخش ساده تر از خود آن بخش باشد در این صورت ابتدا متمم آن بخش را انتخاب می کنید و سپس از مسیر Select > Inverse و یا با استفاده از کلید میانبر آن یعنی Shift+Ctrl+I انتخاب را معکوس می کنیم.

14

وقتی ناحیه ای که می خواهیم انتخاب کنیم از نظر تون رنگی به هم نزدیک باشد یک روش جالب می توان به کار برد. بخ ط.ر مثال در شکل زیر قصد انتخاب قسمت های سبز رنگ مربع را داریم. برای این کار ابتدا یک ناحیه کوچک از قسمت سبز رنگ را انتخاب می کنیم و سپس به مسیر زیر می رویم : Select > Grow. به این ترتیب تمام ناحیه های هم رنگ مجاور این ناحیه انتخاب می شود.

15

16

حال برای انتخاب سایر ناحیه های هم رنگ ولی غیر مجاور به این مسیر می رویم : Select > Similar و نتیجه مشابه شکل زیر می شود :

17

اضافه یا کم کردن ناحیه جدید به انتخاب قبلی
بسیاری از مواقع، پس از انتخاب یک قسمت، لازم است قسمت دیگری را نیز به انتخاب قبلی اضافه کنیم و یا از آن کم کنیم. برای این کار کافی است از نوار ابزار نشان داده شده در شکل زیر که برای همه ابزارهای انتخاب موجود است استفاده کنیم.

18

برای اضافه کردن ناحیه انتخاب جدید به ناحیه قبلی، همانند شکل زیر، گزینه Add to Selection را انتخاب کنید.

19

همانطور که در شکل زیر مشاهده می کنید پس از این کار یک علامت + در کنار ابزار مورد نظر نمایش داده می شود که به این معناست که در حال اضافه کردن ناحیه جدید به ناحیه قبلی هستیم. یک راه سریعتر این است که دکمه Shift را نگه داریم. تا زمانی که دکمه Shift را نگه داشته اسم علامت + کنار ابزار انتخاب ما باقی می ماند.

20

برای کم کردن یک ناحیه از ناحیه انتخاب شده قبلی همانند شکل زیر، گزینه Subtract from Selection را انتخاب می کنیم.

21

برای کم کردن یک ناحیه کافی است پس از انتخاب Subtract from selection، ناحیه ای را که می خواهیم کم کنیم، انتخاب کنیم. البته تنها کافی است دور تا دور ناحیه مورد نظر را انتخاب کنیم :

22-Subtract

انتخاب ناحیه های مشترک
برای انتخاب ناحیه های مشترک، گزینه نشان داده شده در شکل زیر را انتخاب می کنیم (Intersect with Selection)

23

به طور مثال در شکل زیر به ناحیه های انتخاب شده دقت کنید. قصد داریم با کمک ابزار Rectangular Marquee Tool دو قسمت باریک از پایین هر دو ناحیه را انتخاب کنیم.

24

برای این کار پس از انتخاب ابزار انتخاب مستطیلی، گزینه Intersect with Selection را انتخاب می کنیم و یک مستطیل در قسمت پایین تصویر می کشیم. حاصل این کار در شکل زیر نمایش داده شده است :

25

ابزار انتخاب سریع (Quick Selection Tool)
یکی از ابزارهای بسیار مفید که از نسخه CS4 به فتوشاپ اضافه شده است، ابزار انتخاب سریع است. این ابزار بر اساس انتخاب تون رنگ های مشابه عمل می کند. ابتدا این ابزار را همانند شکل زیر انتخاب کنید.

26

در قسمت Option های این ابزار همانطور که در شکل زیر مشاهده می کنید، دو گزینه وجود دارد که به طور پیش فرض غیر عال هستند.

27

گزینه اول یعنی Sample All Layers زمانی کاربرد دارد که ما چند لایه داشته باشیم و بخواهیم نمونه گیری از رنگ ها از همه لایه ها انجام شود. و گزینه دوم یعنی Auto Enhance زمانی کاربرد دارد که بخواهیم لبه های انتخاب را نرم کنیم اما در صورتی که ناحیه مورد نظر ما لبه های تیز داشته باشد نباید از این گزینه استفاده کرد.
در تصویر زیر ما قصد داریم آسمان را انتخاب کنیم. برای این کار پس از انتخاب ابزار انتخاب سریع، سایز قلم موی انتخاب را با استفاده از کلید های براکت (] و [) بزرگ یا کوچک می کنیم. برای این ابزار بهتر است سایز فلم مو کوچک باشد. حال کافی است کلید ماوس را نگه داشته و روی ناحیه های مورد نظر بکشیم. توشاپ به طور خارق العاده ای ناحیه مورد نظر ما را شناسایی و انتخاب می کند. اما در بعضی نواحی قسمت هایی از ساختمان ها و دودکش را هم انتخاب کرده است.

28

برای از انتخاب در آوردن این ناحیه ها کافی اسن سایز قلم مو را کوچک کرده و با گزینه های نشان داده شده در شکل زیر ناحیه های مورد نظر را از انتخاب کم کنیم. و یا می توانیم ناحیه ای را به انتخاب اضافه کنیم.

29

اما من ترجیح میدهم به جای کلیک روی این Option ها، از کلید های Shift و Alt استفاده کنم. تا اینجا شما هم حتما آموخته اید که این کلید ها چه کاری انجام میدهند.
بهبود کیفیت انتخاب در لبه ها
پس از اینکه محدوده مورد نظر خود را انتخاب کردید، به کمک Refine Edge می توانید کیفیت لبه مرزهای انتخاب را بهبود بخشید. برای این منظور، این گزینه را از قسمت نشان داده شده در شکل زیر انتخاب کنید

30

پس از انتخاب این گزینه کادر زیر باز می شود :

31

برای شروع، همه لغزنده ها را روی ۰ قرار دهید و سپس با تغییرات کم هر یک، تغییر در لبه ها را مشاهده کنید. با ادامه این کار به کیفیت مورد نظر در لبه ها برسید.

اصلاح انتخاب با Quick Mask
Quick Mask، یکی از راه های مناسب برای اصلاح انتخاب در تصاویری است که لبه های مشخصی دارند. در شکل زیر انتخاب اولیه توسط ابزار انتخاب سریع انجام شده است.

32

قصد داریم انتخاب را به نحوی اصلاح کنیم که فقط کوزه انتخاب شده باشد. برای این منظور مطابق شکل زیر اصلاح انتخاب توسط Quick Mask را انتخاب می کنیم.

33

دقت کنید که اکنون باید برای اصلاح انتخاب از قلم مو و رنگ های سیاه یا سفید استفاده کنیم. با نقاشی کردن با رنگ سفید ناحیه های جدید به انتخاب ما اضافه می شود و با نقاشی با رنگ مشکی از محدوده انتخاب ما کاسته می شود. برای تغییر رنگ پیش زمینه از مشکی به سفید و یا برعکس، کلید X را بفشارید.

34

پس از اضافه و کم کردن ناحیه ها به انتخاب، ماسک ما به صورت زیر خواهد بود.

35

حال از حالت Quick Mask خارج شوید. مشاهده می کنید که کوزه به طور دقیق انتخاب شده و مرز انتخاب با Marching Ants نمایش داده شده است.

انتخاب به کمک Color Range
مواردی پیش می آید که قصد داریم ناحیه ای از تصویر با یک رنگ مشخص را انتخاب کنیم. Color Range در اینگونه موارد انتخاب بسیار مناسبی است. دقت کنید که برای این دستور آیکون مستقلی وجود ندارد و برای دسترسی به آن باید به مسیر زیر بروید : Select > Color Range

36

با انتخاب Color Range، کادر محاوره ای زیر نمایش داده می شود :

37

از قسمت Selection Preview، گزینه، Black Matte را انتخاب کنید. با این کار ناحیه هایی که انتخاب نشده اند، به رنگ مشکی نمایش داده می شوند. از قسمت بالای کادر محاوره ای و قسمت Select، مطابق شکل زیر، Sampled Colors را انتخاب کنید. با این کار تنها رنگ هایی که با کمک ابزار قطره چکان انتخاب میشوند به محدوده انتخاب افزوده می شوند.

38

حال با ابزار قطره چکان که از سمت راست کادر محاوره ای قابل دسترسی است، روی قسمت هایی از عکس که رنگ مورد نظر ما را دارند کلیک می کنیم. در این مورد خاص ما قصد انتخاب تابلوی زرد رنگ را داریم. برای اضافه کردن رنگ های دیگر به انتخاب مانند شکل زیر، قطره چکان با علامت + را انتخاب کنید. و روی ناحیه های مجاور کلیک کنید.

39

ممکن است در قسمت های دیگری از تصویر هم رنگ انتخابی ما وجود داشته باشد و ما نخواهیم آن را انتخاب کنیم. برای این کار همانند شکل زیر، Localized Color Clusters را انتخاب می کنیم. با این کار تنها رنگ های مورد نظر تا فاصله خاصی که با لغزنده Range، مشخص می کنیم انتخاب می شود. ممکن است لازم شود پس از تغییر رنج مجددا با قطره چکان روی ناحیه های مورد نظر کلیک کنیم تا به انتخاب افزوده شوند.

40

پس از OK کردن کادر محاوره ای، ناحیه انتخاب شده به شکل زیر خواهد بود

41

حال اگر با قلم موی نارنجی روی این ناحیه نقاشی کنیم رنگ زرد مورد نظر ما به نارنجی تبدیل می شود.

43

ابزار Magnetic Lasso Tool
یکی از ابزارهای قدیمی انتخاب در فتوشاپ، Magnetic Lasso Tool است. در تصاویری که کنتراست زیادی بین ناحیه ای که قصد انتخاب داریم و نواحی مجاور آن وجود داشته باشد، به خوبی می توان از این ابزار استفاده کرد.

44

به طور مثال در شکل زیر به کمک این ابزار، بادکنک زرد رنگ به سادگب قابل انتخاب کردن است.

45

ذخیره کردن انتخاب (Save Selection)
در بسیاری از موارد، انتخاب نواحی مورد نظر بسیار وقت گیر است و نیاز به دقت زیادی دارد. لذا بهتر است پس از اینکه نواحی مورد نظر را انتخاب کردیم، انتخاب خود را ذخیره کنیم. برای این منظور به مسیر Select > Save Selection بروید.

46

و در قسمت Name یک نام برای انتخاب خود وارد کنید.

47

حال دکمه Ok را بفشارید. اکنون به راحتی می توانید هر زمان که خواستید، انتخاب خود را مجددا بارگذاری کنید. برای این کار به این مسیر بروید : Select > Load Selection.

48

در کادر ظاهر شده، نامی را که قبلا وارد کردید، انتخاب کنید.

49

موفق باشید.

فایل های پروژه : دانلود