شاید یکی از مهم ترین قابلیت های فتوشاپ، امکان ایجاد تصاویر چند لایه است. برای درک بهتر مفهوم لایه ها، می توانید هر لایه را مانند یک صفحه شیشه ای شفاف د نظر بگیرید. اکنون با رنگ شروع به نقاشی روی هر یک از شیشه ها کنید. در نهایت همه شیشه ها را روی هم قرار دهید. مشاهده می کنید که نقاشی های روی هر لایه به شرطی دیده می شود که در آن قسمت و روی لایه های شیشه ای بالاتر از آن هیچ نقاشی کشیده نشده باشد.

کار کردن با لایه ها این امکان را به شما می دهد که روی المان های موجود روی آن لایه کار کنید و نگران ایجاد تاثیرات مخرب روی لایه های دیگر نباشید. برای فعال کردن پنل مربوط به لایه ها در فتوشاپ به مسیر زیر بروید : Window—->Layers. در صورتی که این گزینه تیک خورده باشد شما قادر خواهید بود پنل مربوط به لایه ها را در محیط کاری فتوشاپ مشاهده کنید.

4-1

در تصویر زیر نمونه ای از نمایش لایه ها در پنل لایه ها را مشاهده می کنید :

4-2

در صورتی که تمایل دارید آیکون مربوط به هر لایه مطابق شکل بالا، بزرگ نمایش داده شود ابتدا مطابق شکل زیر، روی فلش گوشه بالایی پنل لایه ها کلیک کنید :

4-3

و سپس گزینه Panel Options را انتخاب کنید :

4-4

و از پنجره باز شده، بزرگترین آیکون را انتخاب و از قسمت پایینی پنجره، Layer Bounds را انتخاب کنید. با این کار، در آیکون مربوط به هر لایه تنها محتویات همان لایه نمایش داده می شود.

4-5

4-6

مخفی کردن و یا نمایش محتویات یک لایه :

اگر به پنل لایه ها دقت کنید، مشاهده می کنید که در کنار هر لایه آیکونی به شکل چشم وجود دارد. این آیکون نشان دهنده وضعیت نمایش لایه است (Layer Visibility). در صورتی علامت چشم وجود داشته باشد، بدین معنی است که محتویات لایه نمایش داده شده است و در صورتی که علامت چشم وجود نداشته باشد بدین معنی است که محتویات لایه مخفی شده است. به سادگی و با کلیک بر روی علامت چشم، می توان محتویات یک لایه را نمایش داد و یا مخفی کرد.

4-7

در صورتی که بخواهید فقط و فقط محتویات یک لایه نمایش داده شود و ما بقی لایه ها مخفی شوند، کلید Alt را نگه داشته و روی آیکون چشم کنار لایه مربوطه کلیک کنید. نکته مهمی که در کار کردن با لایه ها وجود دارد این است که، هنگام که می خواهید روی المان های موجود در یک لایه تغییری ایجاد کنید، ابتدا باید آن لایه را انتخاب کنید. برای این کار کافی است در یک ناحیه خالی روبروی نام لایه در پنل لایه ها کلیک کنید.

ابزار Move و کار کردن با لایه ها :

ابزار Move، همانطور که از نام آن پیداست، به منظور جابجا کردن المان ها به کار می رود. وقتی با یک فایل چند لایه سر و کار دارید، با انتخاب این ابزار می توانید اجزای تشکیل دهنده لایه انتخاب شده را جابجا کنید. نکته مهم در هنگام کار کردن با این ابزار، توجه به گزینه Auto Select است :

4-8

در صورتی که این گزینه فعال باشد، با کلیک روی هر نقطه از تصویر، لایه ای انتخاب خواهد شد که در زیر نشانگر موس شما دارای المان باشد. اگر در نقطه ای کلیک کنید که چند جز از چن لایه مختلف روی هم افتاده باشد، لایه ای انتخاب می شود که بالاتر از بقیه قرار گرفته باشد. توصیه کلی این است که این گزینه را تنها زمانی فعال کنید که به آن احتیاج دارید و بعد از اینکه کار شما با آن تمام شد، آن را غیر فعال کنید.

ایجاد یک لایه جدید :

به منظور ایجاد لایه جدید، ابتدا باید یک لایه موجود را انتخاب کنید (لایه جدید بالای لایه انتخاب شده ایجاد می شود) و سپس روی آیکون ایجاد لایه جدید در پایین پنل لایه ها کلیک کنید.

4-9

4-10

بعد از ایجاد یک لایه جدید بهتر است (از نظر من الزامی است) که نام لایه را مطابق با محتوای آن تغییر دهید. این کار هنگامی اهمیت پیدا می کند که فایل شما دارای تعداد زیادی لایه باشد. در این صورت اگر لایه ها نام گذاری مناسبی نداشته باشند، پیدا کردن لایه مورد نظرتان بسیار مشکل خواهد شد. برای تغییر نام لایه کافی است روی نام لایه دوباز کلیک کنید و نام جدید آن را تایپ کنید :

4-11

اکنون برای تمرین کار با لایه ها، روی لایه Circle که در بالا ایجاد کردید بایستید و با ابزار Elliptical Marquee Tool، یک دایره را مانند شکل زیر انتخاب کنید :

4-12

حال به منوی Edit رفته و از آنجا، گزینه Fill را انتخاب کنید.

4-13

در پنجره باز شده از قسمت Use، گزینه Foreground Color را انتخاب کنید.

4-14

مشاهده می کنید که ناحیه انتخاب شده با رنگ پیش زمینه پر می شود. در اینجا رنگ پیش زمینه رنگ صورتی است :

4-15

حال Ctrl+D را بزنید تا ناحیه انتخاب شده از انتخاب خارج شود.

وارد کردن یک لایه از فایل دیگر :

وارد کردن یک لایه از یک فایل دیگر به فایل جاری، به سادگی در فتوشاپ قابل انجام است. برای این کار ابتدا به طور همزمان هر دو فایل را در محیط فتوشاپ باز کنید. سپس دکمه Arrange Documents را همانند شکل زیر بفشارید و سپس حالت Up 2 را انتخاب کنید.

4-16

بدین ترتیب، هر دو فایل در محیط گرافیکی فتوشاپ به صورت همزمان نمایش داده می شوند. حال در فایلی که قرار است لایه ای را از آن انتخاب و منتقل کنید، روی لایه مورد نظر کلیک کنید تا انتخاب شود. حال ابزار Move را انتخاب کنید و محتویات لایه مورد نظر را بکشید و به قسمتی از محیط گرافیکی فتوشاپ که فایل دیگر باز است منتقل کنید. دقت کنید که برای این کار پس از کلیک روی المان یا المان های فایل مبدا باید دکمه چپ موس را پایین نگه داشته و سپس آن ها را به فایل جدید منتقل کنید.

4-17

پس از اینکه علامت + را در ناحیه مورد نظر در فایل مقصد مشاهده کردید، دکمه چپ موس را رها کنید :

4-18

بدین ترتیب همانطور که در شکل زیر مشاهده می کنید، لایه مورد نظر به فایل مقصد منتقل می شود :

4-19

حذف یک لایه در فتوشاپ :

مسلما هنگام کار با فایل های چند لایه شرایطی پیش می آید که لازم است یک لایه را حذف کنید. این کار بسیار ساده است. کافی است لایه مورد نظر را از پنل لایه ها انتخاب کنید و سپس روی علامت سطل آشغال در پایین پنل لایه ها کلیک کنید.

4-20

یک راه ساده تر هم وجود دارد. می توانید لایه مورد نظر را گرفته و به روی علامت سطل آشغال بکشید و به همین راحتی لایه را حذف کنید.

تغییر ترتیب لایه ها :

نکته بسیار مهمی که در رابطه با ترتیب لایه ها وجود دارد این است که، هر لایه ای که در پنل لایه ها بالاتر قرار گرفته باشد، محتویات آن روی لایه های زیرین نمایش داده می شود. تغییر ترتیب لایه ها نیز کار ساده ایست. برای این کار لایه مورد نظر را با موس بگیرید و بالا یا پایین ببرید تا به موقعیت مد نظرتان برسد و سپس دکمه موس را رها کنید.

4-21

در تصویر بالا لایه Whipped Cream، به زیر لایه Circle منتقل شده است بنابراین محتویات آن زیر محتویات لایه Circle نمایش داده می شود :

4-22

قفل کردن لایه ها در فتوشاپ :

قفل کردن لایه ها در فتوشاپ به چند منظور به کار می رود. در صورتی که قصد داشته باشید از ایجاد هرگونه تغییر در یک لایه اعم از تغییر موقعیت محتوای آن لایه و یا تغییر در رنگ آن لایه جلوگیری کنید باید گزینه Lock All را مطایق شکل زیر برای لایه مورد نظرتان فعال کنید :

4-23

در صورتی که بخواهید تنها از تغییر موقعیت اجزای یک لایه جلوگیری کنید، گزینه Lock Position را مطابق شکل زیر فعال کنید :

4-24

در صورتی که این گزینه برای یک لایه فعال باشد و اقدام به حرکت دادن اجزای آن لایه کنید، با پیغام خطای زیر مواجه می شوید :

4-25

ولی به راحتی می توانید روی لایه مورد نظر نقاشی کنید :

4-26

حال اگر بخواهید از ایجاد تغییر در رنگ یک لایه جلوگیری کنید، باید گزینه Lock Image Pixels را انتخاب کنید.

4-27

حال به منظور تمرین بیشتر کار با لایه ها مرحل زیر را با هم دنبال می کنیم :

ابتدا ابزار قطره چکان را از منوی ابزارها انتخاب کنید و سپس یک رنگ قهوه ای روشن را از پس زمینه انتخاب کنید.

4-28

4-29

بدین ترتیب رنگ پیش زمینه شما به رنگ قهوه ای تغییر پیدا می کند :

4-30

حال ابزار قلم مو را از منوی ابزار ها انتخاب کنید :

4-31

سپس از قسمت مربوط به گزینه های این ابزار، Mode را روی Color قرار دهید. رنگ آمیزی در این حالت باعث می شود که بافت و سایه های لایه انتخاب شده حفظ شود ولی تغییر رنگ در آن حاصل شود.

4-32

حال شروع به رنگ آمیزی روی لایه Cup کنید. نتیجه این کار در تصویر زیر نمایش داده شده است :

4-33

اعمال تغییر روی چند لایه به صورت همزمان :

به منظور اعمال تغییر همزمان روی چند لایه در فتوشاپ، بایستی این لایه ها به طریقی به هم مرتبط شوند. یک راه انتخاب لایه هایی است که می خواهیم روی آنها تغییر اعمال کنیم. برای این کار، در صورتی که لایه های مد نظر ما به طور پیوسته و پشت سر هم قرار گرفته باشند، ابتدا لایه اول را انتخاب می کنیم سپس دکمه Shift را نگه داشته و روی لایه آخر کلیک می کنیم. بدین ترتیب کلیه لایه های ما بین لایه های ابتئایی و انتهایی انتخاب می شوند. به طور مثال در شکل زیر ابتدا لایه Logo را انتخاب کرده و سپس دکمه Shift را نگه داشته و در نهایت روی لایه Cup کلیک می کنیم :

4-34

حال اگر اقدام به حرکت دادن فنجان کنیم مشاهده خواهیم کرد که به همراه کلیه محتویات لایه های انتخاب شده جابجا خواهد شد :

4-35

اما باید به این نکته توجه کنید که این روش یک روش موقت است و در صورتی که روی یک لایه کلیک کنید، لایه های انتخاب شده در مرحله قبل از انتخاب خارج می شوند. برای مرتبط کردن دائمی مجموعه ای از لایه ها دو راه وجود دارد. راه اول برای لایه هایی است که به طور پیوسته و پشت سر هم قرار گرفته اند. برای این کار ابتدا مانند مرحله قبل چند لایه پشت سر هم را انتخاب می کنیم و سپس با فشردن فلش کوچک بالای پنل لایه ها، از منوی باز شدهف گزینه، New Group From Layers را انتخاب می کنیم.

4-36

سپس در پنجره باز شده یک نام به گروه ایجاد شده اختصاص می دهیم :

4-37

حال اگر به پنل لایه ها توجه کنید مشاهده می کنید که لایه های انتخاب شده زیر گروه ایجاد شده قرار گرفته اند و جزیی از آن شده اند :

4-38

راه دوم برای لایه هایی است که به طور پیوسته پشت سر هم قرار نگرفته اند. در این روش، لایه های مورد نظر را با نگه داشتن دکمه Ctrl، انتخاب می کنیم سپس روی گزینه Link Layers در پایین پنل لایه ها کلیک می کنیم :

4-39

بدین ترتیب لایه ها با هم مرتبط شده و تغییرات روی همه آن ها اعمال می شود.

ترکیب کردن لایه ها : Merge Layers

به منظور کاهش حجم فایل فتوشاپ خود می توانید چند لایه را با هم ترکیب و به یک لایه واحد تبدیل کنید. برای این کار ابتدا لایه های مورد نظر را انتخاب کنید و سپس از منوی پنل لایه ها، گزینه Merge Layers را انتخاب کنید :

4-40

4-41

دقت کنید که این عملیات بازگشت ناپذیر است و اگر فایل خود را ذخیره کنید و آن را ببندید برای همیشه دو لایه با هم ترکیب شده و قابل بازگشت به دو یا چند لایه جدا از هم نیستند.

تخت کردن لایه ها (Flatten Layers) :

ممکن است بخواهید که پس از نهایی شدن تغییرات در تصویرتان، آن را به صورت تک لایه ذخیره کنید. البته پیشنهاد من این است که همیشه دو نسخه از فایلتان را ذخیره کنید. یکی چند لایه و یکی تک لایه. به منظور تک لایه کردن فایل مورد نظرتان، ابتدا همه لایه ها را انتخاب کنید و سپس از منوی پنل لایه ها، گزینه Flatten Image را انتخاب کنید.

4-42

4-43

لایه های شکلی یا Shape Layers :

شاید ترجمه Shape Layers به لایه های شکلی ترجمه چندان مناسبی نباشد اما عبارت مناسب تری به نظرم نرسید. شما اگر عبارت مناسب تری مد نظر دارید در قسمت نظرات بفرمایید تا جایگزین شود. به طور خلاسه هدف از استفاده از Shape Layers، ایجاد اشکال برداری است که با بزرگ و کوچک کردن تصویر کیفیت آنها تغییری نمی کند. به طور مثال فرض کنید که قصد داریم به جای دایره موجود در تصویر چند لایه مان، یک دایره برداری قرار دهیم. برای این کار، ابتدا لایه مربوط به دایره را از حالت Visible خارج کنید.

4-44

حال از جعبه ابزار فتوشاپ، همانند شکل زیر ابزار Ellipse Tool را انتخاب کنید.

4-45

حال با نگه داشتن دکه Shift روی فنجان یک دایره بکشید. این دایره را می توانید کوچک و یا بزرگ کنید بدون اینکه کیفیت آن تغییری کند. پنل لایه ها به شکل زیر تغییر می کند :

4-46

کاربرد ماسک در کار با لایه ها : Layer Mask

یکی از قابلیت های جالب فتوشاپ، Layer Masks است. و شاید بتوان گفت که هدف از ایجاد Layer Mask، ایجاد تغییرات غیر مخرب در عکس است. با یک مثال کاربرد این قابلیت را بهتر درک خواهید کرد. فرض کنید می خواهیم فنجان بستنی خود را طوری ویرایش کنیم که اینطور به نظر برسد که بستنی داخل فنجان است و سر ریز نکرده است. برای این منظور، ابتدا لایه مربوط به بستنی را انتخاب کنید. و سپس روی گزینه ایجاد Layer Mask در پایین پنل لایه ها کلیک کنید.

4-47

4-48

حال به پنل لایه ها دقت کنید. لایه مورد نظر همانند شکل زیر تغییر می کند :

4-49

نکته بسیار مهم هنگام کار با Layer Masks این است که حتما روی Thumbnail ایجاد شده برای Layer Mask کلیک کنید و سپس شروع به کار کردن روی تصویر کنید. در غیر این صورت تغییرات شما روی لایه و تصویر اصلی اعمال می شود. اکنون ابزار قلم مو را انتخاب کنید. و سپس رنگ پیش زمینه را به مشکی و پس زمینه را به سفید تغییر دهید. هنگام کار با ماسک ها رنگ مشکی بخش هایی از تصویر را محو و رنگ سفید آشکار می کند :

4-50

حال با قلم مو روی قسمت هایی از خامه که بیرون فنجان ریخته است نقاشی کنید :

4-51

حال اگر به اشتباه بیشتر از حد مطلوب خامه را پاک کردید :

4-52

دکمه X را فشار دهید. این کار جای رنگ پس زمینه و پیش زمینه را عوض می کند و حالا دوباره با قلم مو شروع به نقاشی کنید. مشاهده می کنید که قیمت های پاک شده به راحتی بر می گردند.

گزینه های Blend و Opacity در پنل لایه ها :

ابتدا فایل مربوط به چادر را باز کنید و سپس ابزار انتخاب مربعی را انتخاب کنید و یک مستطیل نزدیک به مرز تصویر را مطابق شکل انتخاب کنید :

4-53

4-54

حال یک Layer Mask ایجاد کنید :

4-55

حال مقدار گزینه Feather را مطابق شکل زیر تغییر دهید :

4-56

مشاهده می کنید که لبه های عکس به شکل زیبایی محو می شود :

4-57

حال روی Thumbnail مربوط به خود لایه کلیک کنید :

4-58

حال Blend Mode را از پنل لایه ها روی حالت های مختلف ببرید و تاثیر آن را ببینید. انتخاب من Color Burn است. و سپس مقدار Opacity را تغییر دهید تا به نتیجه دلخواهتان برسید :

4-59

4-60

و این هم نتیجه نهایی این تغییرات :

4-61

خلاصه :

در این آموزش نسبتا طولانی، سعی شد تا نحوه کار با لایه ها در فتوشاپ به زبان ساده و با تصاویر متعدد بیان شود. مسلما تنها با خواندن این مطلب شما درک بهتری از لایه ها پیدا خواهید کرد اما تسلط کامل بر مبحث لایه ها تنها با تمرین زیاد میسر خواهد شد پس تا میتوانید آموزش های گوناگون در این زمینه را ار ابتدا تا انتها دنبال کنید و مرحله به مرحله خودتان انجام دهید. منتظر نظرات شما هستم.

فایل های پروژه : دانلود