در این درس از مجموعه آموزش گام به گام فتوشاپ، به آموزش کراپ کردن تصویر در فتوشاپ و همچنین نحوه صحیح مستقیم کردن تصاویر کج می پردازیم. دوربین های دیجیتال امروزی معمولا قادر به ثبت تصاویری در اندازه ۱۰ تا ۲۰ مگاپیکسل هستند. اما متاسفانه یک تصور غلط در بین کاربران وجود دارد که باید سایز ثبت تصاویر را از ماکزیموم سایزی که دوربین قادر به ثبت آن است مقداری کاهش داد تا بتوان تصاویر بیشتری روی حافظه دوربین ثبت کرد. این تفکر به حدی در بین کاربران جا افتاده است که سازندگان برخی دوربین های غیر حرفه ای، سایز ثبت تصاویر را به صورت پیش فرض روی مقدار کمتری از آنچه سخت افزار دوربین ساپورت می کند قرار می دهند. به اعتقاد من این یک تصور کاملا غلط است و باید همیشه و بدون استثنا تصاویر را در بزرگترین سایز ممکن ثبت کرد. چون اولا ممکن است تصویر ثبت شده کج باشد و مجبور باشید آن را بچرخانید. چرخاندن تصویر یک فرآیند تخریبی است و باعث می شود که فتوشاپ تمامی پیکسل های تصویر را از نو ایجاد کند. ثانیا ممکن است شما قصد داشته باشید که تصویر را کراپ کنید و بخش هایی از تصویر را حذف کنید. اگر سایز تصویر شما کوچک باشد مسلما تصویر بعد از برش کوچکتر هم خواهد شد و شاید دیگر قادر به چاپ آن در سایز دلخواه خود نباشید. همچنین به این نکته هم توجه داشته باشید که امروزه قیمت حافظه های دوربین به شدت افت کرده و به طور مثال می توان یک حافظه SD با ظرفیت ۳۲ گیگابایت را در زمان نگارش این نوشته با قیمت تقریبی ۷۰۰۰۰ تومان خریداری کرد. با فرض اینکه تصاویر ثبت شده با دوربین شما هر کدام ۱۰ مگابایت حجم داشته باشد می توان روی این حافظه بیش از ۳۰۰۰ تصویر ذخیره کرد.

در ادامه به معرفی ابزار Crop در فتوشاپ نسخه CS6 می پردازیم. ابزار Crop در این نسخه از فتوشاپ بهبود یافته و با استفاده از آن می توان سایز Canvas را بدون پاک کردن پیکسل های تصویر تغییر داد. بعد از استفاده از این ابزار، تصویر نهایی در یک لایه جدید قرار می گیرد.

ابزار کراپ پنجمین ابزار در نوار ابزار فتوشاپ از بالاست. برای دسترسی به این ابزار می توان روی آن کلیک کرد و یا از کلید میانبر آن یعنی C استفاده کرد.

 

ps7-1

 

به چند روش می توان از این ابزار استفاده کرد. در روش اول به محظ انتخاب این ابزار دستگیره هایی دور تا دور تصویر ظاهر میشود:

 

ps7-2

با کشیدن هر کدام از این دستگیره ها به سمت داخل تصویر کادر کراپ تغییر سایز داده و به راحتی می توان منطقه مورد نظر از تصویر را انتخاب کرد :

ps7-3

 

با تغییر مکان دستگیره ها خطوط راهنما که مطابق قانون یک سوم ترسیم شده اند آشکار می شوند. همانطور که می دانید طبق قانون یک سوم بهتر است سوژه عکس در یکی از محل های تقاطع این خطوط قرار گیرد. در واقع ما این کار را با دستور کراپ انجام دادیم هر چند بهتر بود از همان ابتدا این عکس به شکل صحیح گرفته می شد.

یک راه دیگر استفاده از ابزار Crop مانند نسخه های قدیمی تر فتوشاپ این است که پس از انتخاب ابزار کراپ با موس وسط تصویر کلیک و درگ کنیم. به این ترتیب می توانیم کادر مناسب برای تصویر را ترسیم کنیم. یکی دیگر از مشکلاتی که تصویر بالا دارد این است که خط افق واقعا افقی نیست. بنابراین باید اندکی Canvas یا کادر تصویر را بچرخانیم. برای این کار بهتر است ابتدا نحوه نمایش خطوط راهنما را در نوار تنظیمات ابزار کراپ، از Rule of Thirds به Grid تغییر دهیم :

 

ps7-4

حالا موس را به بیرون کادر منتقل کنید. مشاهده می کنید که نشانگر موس به یک فلش دو طرفه خمیده تبدیل میشود و این بدان معنی است که شما می توانید کادر را بچرخانید. کادر را آنقدر میچرخانیم تا خط افق با یکی از خطوط راهنما منطبق شود.

 

ps7-5

 

اگر به نوار تنظیمات ابزار کراپ توجه کنید مشاهده می کنید که یک گزینه مشابه تصویر زیر وجود دارد:

 

ps7-6

کاربرد گزینه Delete Cropped Pixels حذف پیکسل های کراپ شده پس از کراپ است. توصیه من به شما این است که این گزینه را حتما غیر فعال کنید. بدین ترتیب شما همیشه به کل پیکسل های تصویر خود دسترسی دارید.

بعد از اینکه از کادر کراپ خود رضایت کامل داشتید سه راه برای اعمال کراپ روی تصویر وجود دارد. اول اینکه مانند تصویر زیر روی علامت تیک کلیک کنید:

 

ps7-7

راه دوم اینکه دکمه Enter را بزنید و راه آخر اینکه وسط کادر کراپ دوبار کلیک کنید.

در ورژن های قدیمی تر فتوشاپ وقتی شما یک کراپ روی تصویر اعمال می کردید، اگر از نتیجه راضی نبودید باید Ctrl+Z می زدید و دوباره از اول شروع می کردید. اما در فتوشاپ CS6 خوشبختانه این مشکل برطرف شده است. به این ترتیب که بعد از اعمال کراپ می توانید مجددا ابزار کراپ را انتخاب کنید و کراپ قبلی را ویرایش کنید. به طور مثال می توانید اندازه کادر کراپ قبلی را تغییر دهید.

شما می توانید هنگام برش زدن یا کراپ کردن تصویر، نسبت طول به عرض را روی عدد خاصی قفل کنید. برای این منظور هنگام کراپ کردن تصویر راست کلیک کنید و یکی از گزینه های مشخص شده در تصویر را انتخاب کنید:

 

ps7-8

بدین ترتیب با تغییر هر یک از اضلاع کراپ اضلاع دیگر نیز برای حفظ نسبت طول به عرض تغییر می کنند. در نهایت دکمه Enter را برای اعمال کراپ کردن تصویر بزنید.

یکی از امکانات جانبی ابزار Crop صاف کردن تصاویر کج است. در نوار تنظیمات این ابزار یک گزینه به نام Straighten وجود دارد که این کار را انجام میدهد.

 

ps7-9

پس از انتخاب این گزینه کافی است یک خط در امتداد افق ترسیم کنید تا خود به خود تصویر مستقیم شده و همچنین کراپ شود. اما به اعتقاد من برای صاف کردن تصاویر کج بهتر است از روش دیگری استفاده کنید. ابتدا روی ابزار قطره چکان کلیک کنید و دکمه موس را پایین نگه دارید. و سپس ابزار Ruler Tool یا همان خط کش را انتخاب کنید.

 

ps7-10

حال یک خط در امتداد خط افق ترسیم کنید

 

ps7-11

 

حال از نوار تنظیمات گزینه Straighten Layer را انتخاب کنید. با این کار تصویر در قاب میچرخد و شما این امکان را دارید که در مرحله بعد کراپ مناسب را روی آن اعمال کنید.

 

ps7-12

با مستقیم کردن تصویر لبه تصویر خالی شده و صفحه شطرنجی پشت آن آشکار می شود. در اینجا یک تکنیک به شما آموزش می دهم تا بتوانید چنین مشکلاتی در تصویرتان را برطرف کنید. برای این منظور ابتدا ابزار Polygonal Lasso Tool را انتخاب کنید.

 

ps7-13

حالا لبه تصویر را مطابق تصویر زیر انتخاب کنید. دقت کنید که نباید خیلی از لبه دور شوید.

 

ps7-14

 

حالا به منوی Edit رفته و گزینه Fill را انتخاب کنید :

 

ps7-15

 

حالا در قسمت Contents و بخش Use گزینه Content Aware را انتخاب کنید.

 

ps7-16

حالا دکمه OK را بزنید و معجزه فتوشاپ در پرکردن نواحی خالی را مشاهده کنید.

 

ps7-17

در برخی موارد بخشی از یک تصویر که با زاویه گرفته شده و حالت پرسپکتیو دارد نظر شما را جلب می کند و تصمیم میگیرید آن را استخراج کنید. برای چنین مواقعی ابزار Perspective Crop Tool کاربرد دارد. برای این منظور ابتدا مانند تصویر زیر این ابزار را انتخاب کنید:

 

ps7-18

حال مانند ابزار Crop گوشه بالا سمت چپ و پایین سمت راست بخش مورد نظر تصویر را انتخاب کنید تا یک کادر کراپ اولیه ایجاد شود.

 

ps7-19

 

بر خلاف ابزار Crop در این ابزار شما می توانید گوشه های کادر را مستقلا جابجا کنید و کادر کراپ را روی تصویر پرسپکتیو خود بنشانید. برای این مظور گوشه های بالا سمت راست و پایین سمت چپ کادر کراپ را روی گوشه های بخش مورد نظر قرار دهید :

 

ps7-20

با کمک دستگیره های وسط اضلاع می توانید مرزهای کراپ را جابجا کنید. پس از اینکه کادر مناسب تشکیل شد دکمه Enter را بزنید.

 

ps7-21

 

به این ترتیب به انتهای درس هفتم با عنوان کراپ کردن تصویر و صاف کردن آن در فتوشاپ رسیدیم.